فواید عود در اسلام
تاکید به استفاده از عود در اسلام
بنا به روایات و متون اسلامی، استفاده از عود در دین اسلام سفارش شده است. در این مقاله به بررسی بعضی از روایتهای در مورد استفاده از عود میپردازیم:
– کان النّبیّ(ص) یستجمر بالعود القماری[1]؛ پیامبر اکرم(ص) با عود قماری استجمار میکرد.
استمجار: سوزانیدن چیزی در آتش برای خوشبو کردن هوای محیط و تزکیه آن. مجمر، مجمره: منقل آتش.
عود: چوب خوشبو که جهت خوشبوکردن هوا و زدودن بوهای بد سوزانده میشود، عود انواع مختلف دارد.
قمار: نام ناحیهای است که عود آن مطلوب و معروف است.
استفاده از انواع عود و بخورها هنوز هم (با وجود گونههای مختلف مواد شیمیایی ضدعفونی) بهترین وسیله برای تزکیه و ضدعفونی کردن هوا است.
– قال رسول الله(ص): علیکم بهذا العود الهندی فانّ فیه سبعه اشفیه[2]؛ رسول خدا(ص) فرمود: «از این عود هندی غافل نباشید که هفت نوع شفا دارد».
یعنی علاوه بر کاربرد بهداشتی هفت کاربرد درمانی نیز دارد.
– از خانمی که زمانی در خدمت امام رضا(ع) بود، از زندگی آن امام پرسیدند، گفت: کنت اراه یتبختر بالعود الهندی[3]؛ «میدیدم او را که با عود هندی بخور میکرد».
– عن ابی عبدالله(ع) قال: ینبغی للرّجل ان یدخّن ثیابه اذا کان یقدر[4]؛ امام صادق(ع) میفرماید: «شایسته است که شخص لباسهایش را بر دود عود بگیرد اگر توان (مالی یا فرصت وقتی) آن را داشته باشد».
– قال ابن الجهم: خرج الیّ ابوالحسن(ع) فوجدت منه رائحه التّجمیر[5]؛ ابن جهم میگوید: «امام کاظم(ع) از خانه بیرون آمد بوی عود (یا بخور) را از او استشمام کردم».
– از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: «سزاوار است که مرد هر گاه توانست لباس خود را با بخور کردن خوشبو سازد»[6].
– در روایت دیگرى از آن حضرت آمده که: «تحفه مرد روزهدار آن است که ریشش را روغن بمالند و لباسش را بخور دهند و تحفه زن روزهدار آن است که موهایش را شانه کرده و لباسش را بخور دهند»[7].
– در حدیث است که مرازم مىگوید با امام کاظم(ع) به حمام رفتم. هنگامى که حضرت از حمام بیرون آمد در رختکن عودسوز طلبید و خود را خوشبو کرد، سپس فرمود: «مرازم را نیز خوشبو کنید»[8].
– از امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: «بوى عود خالص تا چهل روز و بوى عودى که با بوهاى دیگر ترکیب شده باشد تا بیست روز در بدن مىمانَد»[9].
در روایتى آمده که امام رضا(ع) با عود هندى خالص بخور کرده، سپس گلاب و مشک بر خود مىمالید[10].
منبع: سایتهای «بینش نو» و «هدانا»
[1]. بحار، ج76، ص143.
[2]. همان مرجع.
[3]. وسائل الشیعه، ابواب آداب الحمام، باب 101.
[4]. بحار، ج76، ص143.
[5]. وسائل الشیعه، ابواب آداب الحمام، باب100.
[6]. کافى، ج۶، ص۵۱۸، ح۲؛ مکارم الأخلاق، ص۴۳.
[7]. مکارم الأخلاق، ص۴۳.
[8]. کافى، ج۶، ص۵۱۸، ح۴؛ مکارم الأخلاق، ص۴۳.
[9]. کافى، ج۶، ص۵۱۸، ح۱.
[10]. عیون اخبار الرّضا ۷، ج۲، ص۱۷۹، ح۳؛ مکارم الأخلاق، ص۴۳.
دیدگاه (8)
سلام
مقاله کامل و خوبی بود
برای مطالب فوق العادتون ممنون
خدا قوت
سلام. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک میذارید 🙂🌰
واقعا لذت میبرم که در اسلام حتی به جزئی ترین مسائل هم اشاره شده
مرسی بابت اشتراکش
سلام. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک میذارید 🙂🌰
مقاله جالبی بود ممنون از سایت خوب شما
موفق باشید
سلام. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک میذارید 🙂🌰
ممنون
سلام. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک میذارید 🙂🌰